> Izzanh -

Könsdiskriminering Del 1

Dagens etiska dilemma - könsdiskriminering.


Precis som Charlie var inne på på filmen - män får mer betalt än kvinnor. Varför är det så? Även om det är samma jobb som utförs på samma sätt, även om så kvinnan jobbar dubbelt så fort och dubbelt så bra får killen bättre betalt. Hur orättvist är inte det!? Och det är faktiskt någonting vi kan göra någonting åt!

Min mamma tjänar liksom lika mycket pengar på en månad som pappa tjänar på en vecka... I och för sig jobbar hon inte heltid och så har hon sämre lön. Min mamma jobbar som sekriterare på sjukhuset, hon skriver alltså om patienter bland annat. Pappa då? Jo, han kör lastbil. Vilket är viktigast? Är det viktigast att de i Västerås ska få sina Ikea-möbler eller är det viktigast att männskors liv räddas? Jag kom in lite på en annan femma - att visa jobb är bättre betalada. Den diskussionen tar jag någon annan dag.

Har inte så mycket mer i skallen om just detta ämnet just nu. Jag har valt att bara skriva det jag själv vet och tycker, alltså inte titta på filmer eller följa andras tankar via google.

Jag kan i alla fall tipsa om filmen allt flyter där det finns en hel del könsdiskriminering till både kvinnor och män med! Asbra film. Sedan hittade jag två små filmklipp på youtube. Inte de bästa men de är i alla fall något ;)



Gris-ägarna

Lämna gärna en trevlans kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0