> Izzanh -

Ridning 23 juni

Torsdag. Vad gör man på en torsdag? Rida bägge hästarna, såklart.
När jag vaknade, hade släppt ut alla djur, gick jag in och åt. Därefter direkt ut med Shakkan. Som tur var klarade vi oss undan regnet. Vet inte änns ifall det regnade... :'3
Anyway, red kronorundan. Hon gick klokfint! :) Då blir bra glad. Duktigt tjej<3 I början i höger galopp var hon lite studsig men sen gick det bra. Bra jobb av tjejen idag :]
Kappan red jag ner till Stockö med. hade hoppats att mamma kunde följa med och filma men självklart hade hon annat för sig -.-
Jag övade mycket på att få henne lösgjord genom denna övningen:
Övningen hittade jag på dressyrteam.blogg.se där en tjej som heter Frida har gjort och tipsat om den. Här kommer hennes förklaring till vad man ska göra:
rödfärg: ökad trav
svart färg: vanlig trav eller sammlad (beroende på nivåer)
grå: vanlig trav. Och sträcken ska föreställa en öppna xd

Om vi börjar på kortsidan längst ner så är där ett sart sträck, det är vanlig trav eller samlad trav.
Och så ridar man en volt i högra hörnet och böjer igenom, dock så får man ju inte tappa yttersidan! Volterna ska vara mellan 10-15 m volt. Sen när man kommer ut ur volten påbörjar man en öppna och gör öppna längs hela långsidan.
Sedan ser man att det kommer en volt igen, och då rider du en volt i hörnan, samma grej som förra volten.
Sedan är det ett rakt svar sträck igen och då rider man bara rakt fram och har rakställd häst. Samlad eller vanlig trav. Sedan kommer volt igen i hörnan.
Sen kommer det ett rött sträck längs hela långsidan och där är det ökad trav.

Det var en väldigt bra övning! Kappan var skummig i munnen efteråt. Hon jobbade på bra. Vi måste jobba vidare med att få till volten rätt, att hon inte ska hålla på att dra upp huvudet i galoppen utan fortsätta att lugnt ha kvar det i form, jobba vidare med öppna/slutna som funkade ganska okej i slutet och den ökade traven.
Jag red på bett idag, tvådelat, och hon gick... ganska okej på det. Jädrar vad hon är stark, alltså! Man märker först när man använder bett vilken skillnad det gör när jag rider på hacket! Shit. Blir mycket armträning för att stärka musklerna för mig i sommar! :)
Men bra jobbat ändå, tjejen! <3

Gris-ägarna

Lämna gärna en trevlans kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0