> Izzanh -

Shakie-ridning 18 juli

Tillbaka. Det gick ganska okej... hyfsat kan man nog säga :) Självklart skulle i alla fall en stegring och försök till fler komma -.- Rumpnisse. ... Ops, så får man ju bara säga på slöjden! :D Mitt fel ... :'3

Anyway, dessa övningarna gjorde vi(taget från dressyrbloggen.se):
Beskrivning: Dressyrövning som poängterar vikten av goda övergångar, här visas mellan skritt och trav. Trav-Skritt några steg-Trav-Skritt några steg-Trav. Fokus för ryttaren skall ligga på bibehållen god arbetsform och mjuka avsaktningar med ren takt, och kvicka igångsättningar som ger ett energiskt, kvickt intryck. Viktigt är att hästen alltid är framme för ryttarens hjälper, och svarar för framåtdrivande hjälper direkt kommando ges och inte om ett par tre steg.
Beskrivning: Bra övning för unga och orutinerade hästar/ekipage, som behöver öva på galoppfattningar. Övningen inleds i arbetsgalopp på stora mittvolten. Vid minst två tillfällen på voltspåret, sker övergång till skritt. Samma tänk som vid enkla byten, frånsett att detta inte handlar om att byta galopp, utan istället fattar ekipaget efter 3-8 skrittsteg (beroende på utbildningsnivå) en ny rättvänd galopp. Av högsta vikt att det inte förekommer travsteg före galoppfattningarna. Även denna övning är stärkande och bör endast upprepas ett par gånger per tillfälle eftersom den sker på voltspår, vilket ger ett ökat slitage på hästens ben.

Tänkte göra fler men som sagt fjantade hon mycket och då är det ju bättre att göra om dessa övningar och göra dem rätt istället för att börja på andra! :) Men tummen upp till att dressyrbloggen finns! (Y)

Uppvärmningen skedde ju på vägen ner till Stockö. Där nere började jag direkt med första övningen jag visade för att få igång traven. Uppvärmning i galopp skedde på volten efter ett varv i trav i låg form. Shakkan gick... ganska okej. Jag har i alla fall lärt mig minst en sak under ridpasset - att vara försiktigare med mina händer, känsligare rörelser.

Bra jobbat ändå, IzzanhK! Imon får väl Shakkan ledigt. Tänkte att hon skulle få gå fem gånger denna veckan och så ökar vi sedan för varje vecka. Hoppas att hon orkar åtta pass i veckan om några veckor :) Hej så länge, nu ska jag äta ungspannkaka ;D

Gris-ägarna

Lämna gärna en trevlans kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0